غرب ستیزی و نوستالژیا

خانه هامان و خودمان در تسخیر این چیزها در آمدیم:
-نوشابه های گازدار
-پیتزا
-ماکارونی
-میزو صندلی نهار خوری که سالی یک یا دوبار استفاده میشود و نصف اطاقهایمان را گرفته است
-تلویزیون
-تابلو
-مبل
-نان بسته بندی شده
-چیپس
و هزاران چیز بی خاصیت
و در این نبرد این چیزها نیز از دست رفت:
-پشتی
-کرسی
-متکا
-تنور
-تنقلات
-باغچه
-گنجشک
-پشه
-آسمان
-چای خمارشکن (شمالیها ساعت ۱۰و ۱۱ صبح نیمرو و گوجه و خیار و چای میخورند علاوه بر صبحانه)
و هزاران چیز باخاصیت
راستی به اینها میگویند نوستالژی؟
و با آنها میگویند غرب ستیزی؟

/ 14 نظر / 19 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مازيار صالحي

ببخشيد پرگويی می کنم: ۱- پيتزا و ماکارونی را می توانم غربی بدانم ولی نمی دانم چرا بايد آنها را مدرن بدانم!! ۲- آيا فکر نمی کنيد که در اين ميان دست نامرئی رابطّه قدرت غرب از آستين پيتزا و ماکارونی بيرون امده و سعی می کند به ما بقبولاند که اينها از ديزی و اشکنه خيلی بهترند( يا به عبارت رايج تر انها غذای مدرن و اينها غذای سنتی هستند!)

مهسا

ببخشيد بيشتر پ ها به ژ تبديل شده .

مهسا

بخشيد من آدم غرب زده ای نيستم اما با کرسی که بايد نص وقتت رو اون زير بگذاری و به هيچ کاری نرسيو ژشتی و متکا نميسازم . هر بار که روی زمين غذا خوردم زجر کشيدم که اين پاهام رو چه کار کنم . اصولا از ژيتزا و ماکارونی هم خوشم مياد خوشمزه است ولی آبگوشت هر ۶ ماه يکبار . مثل اينکه غربی هستم و تا حالا توجه نکرده بودم !

مازيار صالحي

مهسا خانم نمی گويم که بايد از کرسی و پشتی استفاده کنيم اما بايد اين نکات را هم به ياد داشته باشيم که هزينه های پنهان انتخابهايمان را در محاسباتمان وارد کنيم.

رامتين

آقای مازيار جان مشکل اصلی در تصميم گيری های ما اين است که پس از ارائه راه حل های منطقي، بلافاصله سروقت مسائل معنوی و يا هزينه های پنهان ميرويم. يا ما عملگرايی را انتخاب ميکنيم و يا ذهنگرايی را. يا هدف برای ما ارزش دارد و يا راهی که طی ميکنيم. وقتی يکی را قبول کرديم، ديگر اما و اگر ندارد و نبايد صدها بار به اول مسير برگرديم. ميتوانيم راه حل های بهتر را امتحان کنيم و از اشتباهات درس بگيريم ولی نبايد ۱۰۰۰ بار در طول عمرمان مجبور باشيم شک کنيم و تصميم بگيريم که علم بهتر است يا ثروت. اگر قبول کردی (اندرون از طعام خالی دار تا در او نور معرفت بينی)، ديگه نبايد ناراحت باشی که غربی ها از تکنولوژی و ... از ما جلوتر هستند و ... و اگر پذيرفتيم که (هرگاه فقر از در داخل شود ايمان از پنجره خواهد شد) ديگر نميتوانی در مورد اخلاقيات تکنولوژی شک کنی... شترسواری دولا دولا نمی شود...

...

ie ezhaare fazl ham az bande fekr nemikonin ba'zi vaghthaa kheili chizhaa aslan falsafei nadaare? masalan korsi dige mesle ghabl amali nist cheraa? chon avaan gaaz va shofaagh va ... jaasho gerefte dovoman khunehaa shode ie vajab dige kasi otaaghi ke korsi toos bezaare nadaare cheraa masaln nemigin iakhchaal va gaaz vasileie gharbzadegie? kholaase hame chizo be gharbzadegi nesbat nadid

محسن

پنهان نميکنم که همدلی ام با مازيار بيشتره. شايد مال بالا رفتن سن باشه. دلتنگی روزگار خوش سپری شده.

مازيار صالحی

سلام اتفاقا من هم معتقدم شتر سواری...برای همين هم می گويم نبايد موقع حساب و کتاب هزينه ها را سانسور کرد. با اعتناد به نفس بالا می گويم که اکثر پيشرفتهای علمی مرهون دقت در تعاريف است و نه تساهل در آن!

reza

if you think something is good then do it or eat it or use it?! if you find the new alternatives better (which is implied by using it, economists call this reveled preferences) then I would suggest that you should not complaint. Basically, I cannot see anyone forcing you to make these choices best reza

dear i think that main part of our utility function is determind by some social factors and we have to pay more for compensation; for example hejab or some furniture that we have to use in our home. unfortunatly, in the real word we can not do or eat or use somthing that we we think they are good. if someone believe that hejab is best choice for women (in franc or some other country) they are not permitted to go to school or .. on the other hand in some islamic contry people can not use beer or win .... so we can not live in a good world!